| Sienkiewicza 106A, 50-348 Wrocław | 71 382 80 06 | rezerwacje[małpa]hosteltrzykolory.pl

Pokoje od 30 zł w Hostelu Trzy Kolory w centrum Wrocławia

Pokoje już od 30 zł! ZAREZERWUJ

ZAREZERWUJ

Jazz nad Odrą 2019 – poznaj historię festiwalu oraz sylwetki największych gwiazd!

Jazz nad Odrą 2019 - poznaj historię festiwalu i sylwetki największych gwiazd wraz z Hostelem Trzy Kolory

Jazz nad Odrą już od lat stanowi jedną z ciekawszych wiosennych atrakcji Wrocławia, która ściąga do stolicy Dolnego Śląska tłumy turystów. Poznaj fascynującą historię festiwalu oraz sylwetki największych gwiazd wraz z Hostelem Trzy Kolory! Jeśli szukasz niezwykłych muzycznych doznań, koniecznie wybierz się na to niezapomniane wydarzenie. Potrzebujesz dodatkowej zachęty? Niech będzie nią werdykt miesięcznika „Jazz”, który sześć razy z rzędu obwołał Jazz Nad Odrą najlepszym festiwalem w Polsce. Dowiedz się więcej!

Spis treści:
Historia festiwalu
Sylwetki największych gwiazd
Kto wystąpi w tym roku?

Zarezerwuj nocleg w centrum Wrocławia już od 30 zł

Zostań dłużej - płać mniej!ZAREZERWUJ

Jak wyglądały początki festiwalu Jazz nad Odrą we Wrocławiu? Poznaj historię najstarszego polskiego festiwalu jazzowego!

Jazz nad Odrą to festiwal, który na terenie Wrocławia organizowany jest już od ponad pięćdziesięciu lat. Przez ten czas wielokrotnie zmieniała się jego formuła. Wydarzenie niosło też różne przesłania, gdyż zmieniało się razem z reprezentowaną muzyką. Jazz w Polsce przeszedł bowiem ogromną ewolucję – od rozpowszechnianej w czasach PRL-u muzyki mającej być głosem wolności aż do artystycznego wyzwania, jakim jest współcześnie. Poznajmy jego burzliwą historię wraz z losami nadodrzańskiego festiwalu.

Młodzi trębacze jazzowi

Jaka jest historia festiwalu?

Na pierwszą imprezę jazzową we Wrocławiu należało poczekać do roku 1957, kiedy odbył się pierwszy (i jedyny) Ogólnopolski Przegląd Studenckich Zespołów Jazzowych. Wydarzenie nie doczekało się kontynuacji ze względu na złą sławę jazzu w Polsce Ludowej, gdzie muzyka ta postrzegana była za imperialistyczną i mającą demoralizujący wpływ na młodzież. Nie zrazili się tym jednak trzej odważni studenci – Karol Maskos, Aleksander Fleischer oraz Andrzej Żurek, którzy siedem lat później powołali do życia konkurs śląskich pianistów jazzowych. Przegląd zorganizowany został w klubie Pałacyk, będącym wówczas siedzibą Zrzeszenia Studentów Polskich. Wydarzenie odbiło się szerokim echem pośród miłośników jazzu na Śląsku i w całym kraju, tym samym dając początek imprezie z długoletnią muzyczną tradycją – Jazzowi nad Odrą.

Z biegiem lat zmieniały się i rozrastały sale, w których organizowano konkurs. Na początku koncerty odbywały się na deskach Pałacyku i w auli Politechniki Wrocławskiej, jednak z czasem festiwal wymagał znacznie większego rozmachu, a uroczyste inauguracje przeniesiono do miejsc takich jak Filharmonia Wrocławska, sale Teatru Polskiego i Współczesnego czy Duże Studio Polskiego Radia. Muzyczne aranżacje wypełniały swoimi dźwiękami także gmach Opery Wrocławskiej oraz imponującą Halę Stulecia, która w tamtych czasach znana była jeszcze jako Hala Ludowa. W ciągu pół dekady o Jazzie nad Odrą było głośno w całym Wrocławiu. I trudno się dziwić – na wydarzenie tłumnie zjeżdżały największe nazwiska polskich i zagranicznych twórców jazzu. Szczególny boom na festiwal miał miejsce pod koniec lat 60. XX wieku.

Na ogromną popularność wydarzenia wpływ miały także niezwykle przychylne recenzje krytyków. Festiwal wyrobił sobie mocną, rozpoznawalną markę. Miano laureata Konkursu na Indywidualność Jazzową roku otwierało drzwi do dalszych, międzynarodowych sukcesów, dlatego na festiwalu prezentowało się coraz więcej niewiarygodnie uzdolnionych muzyków. Niezwykła atmosfera Jazzu nad Odrą tak bardzo spodobała się przyjezdnym, że wielu z nich zdecydowało się na zainicjowanie bliźniaczych wydarzeń w innych regionach kraju. W ten sposób powstał poznański Jazz nad Wartą, organizowany w Gdańsku Jazz nad Bałtykiem czy Jazz nad Białą odbywający się w Białymstoku.

Co się wydarzyło po 1989 roku?

Pomimo niechęci władz PRL-u do muzyki jazzowej w tym okresie nie odbyła się tylko jedna edycja festiwalu. Doszło do tego w roku 1988, kiedy nad organizacją wydarzenia zaważyły okoliczności związane z nadchodzącą zmianą ustroju. Twórcy festiwalu nie poddali się jednak politycznej zawierusze i zorganizowali Jazz nad Odrą 1989. Ta edycja znacznie różniła się pod względem formuły – po raz pierwszy w historii wydarzenia nie odbył się konkurs na Indywidualność Jazzową.

Następne kilka lat było trudnym czasem dla JnO – ze względu na trudności finansowe organizacją wydarzenia zajmowało się wiele podmiotów. W roku 1991 był to Wydział Kultury Urzędu Wojewódzkiego, z kolei rok później przyjęto zupełnie komercyjną formę, rezygnując z konkursu jazzowych talentów i serwując publiczności wyłącznie występy słynnych muzyków. Nie spotkało się to z optymistycznym przyjęciem, nie sprawiło również, że wróciła dawna, studencka i beztroska atmosfera muzycznych spotkań.

Rok 1996 to moment, w którym Jazz nad Odrą przejęło Centrum Sztuki Impart. Władze natychmiast zdecydowały się na dekomercjalizację projektu i przywrócenie głównej atrakcji JnO, czyli konkursu talentów. Co prawda poziomem festiwalowi wciąż trudno było równać się z międzynarodowymi edycjami przeprowadzonymi w latach 60. i 70., jednak od tego momentu opinie krytyków i gości znów stały się nadzwyczaj przychylne, a każdy wrocławianin mógł liczyć na kontakt z niezależnym, amatorskim jazzem.

O festiwalu współcześnie słów kilka

Godnej uwagi rywalizacji amatorów jazzu można było się przyglądać w roku 2011, kiedy to laureat konkursu talentów uhonorowany został nagrodą Grand Prix ufundowaną przez prezydenta Wrocławia, Rafała Dutkiewicza. Dwa lata później za organizację Jazzu nad Odrą odpowiadać zaczęło Biuro Festiwalowe Impart 2016. Wszystko to w ramach zbliżającej się, zaszczytnej dla Wrocławia roli Europejskiej Stolicy Kultury. Formuła festiwalu została wówczas odświeżona, a samo wydarzenie zyskało opiekę w postaci dyrektora generalnego Krzysztofa Maja oraz dyrektora artystycznego Leszka Możdżera. Panowie postawili na powrót do studenckich korzeni imprezy, skupiając się na wyłanianiu młodych jazzowych talentów. Z tego powodu do konkursu na Indywidualność Jazzową przystąpić mogą jedynie wokaliści oraz instrumentaliści w wieku nie przekraczającym trzydziestu pięciu lat. Oczywiście nie zrezygnowano również z plejady gwiazd, dzięki czemu podczas festiwalu można wysłuchać jazzmenów światowego formatu, zachwycających instrumentalistów oraz młode pokolenia obiecujących muzyków. Polacy mają szansę zmierzyć się z największymi artystami – i trzeba przyznać, że niejednokrotnie wychodzą z tych zawodów zwycięsko. Jazz to bowiem uniwersalny, muzyczny język, którym nasi krajanie operują nadzwyczaj sprawnie.

Współcześnie główne sceny festiwalu Jazz nad Odrą znajdują się w Centrum Sztuki Impart przy ulicy Mazowieckiej. Osoby odpowiedzialne za wydarzenie dbają jednak, aby każda edycja napełniła pięknymi dźwiękami także inne części Wrocławia, dlatego koncerty odbywają się w różnych miejscach stolicy Dolnego Śląska. W poszukiwaniu niezwykłych muzycznych aranżacji przyjezdni i mieszkańcy udają się zarówno pod dachy budynków, jak i w plener, ciesząc się jazzem i wiosenną, radosną aurą. Jeśli zamierzasz wybrać się na wydarzenia związane z festiwalem, koniecznie zarezerwuj nocleg z odpowiednim wyprzedzeniem – event jest na tyle popularny, że może braknąć miejsc! Rozglądasz się za atrakcyjnym cenowo obiektem? Zdecyduj się na pokój w Hostelu Trzy Kolory zlokalizowany w samym centrum Wrocławia!

Muzyk jazzowy na koncercie

Kto wystąpił we Wrocławiu podczas dotychczasowych edycji Jazzu nad Odrą? Hostel Trzy Kolory przybliża sylwetki najznamienitszych artystów muzyki jazzowej!

W czasie pięćdziesięciu czterech dotychczasowych edycji festiwalu Jazz nad Odrą Wrocław odwiedziło liczne grono wybitnych artystów jazzowych. W głównej mierze to właśnie oni sprawili, że wokół wydarzenia wykształciła się tak entuzjastyczna, żywa i obszerna publiczność. Poznaj sylwetki gwiazd jazzu wraz z Hostelem Trzy Kolory!

Największe gwiazdy

Przez ostatnie półwiecze do Miasta Stu Mostów zawitali między innymi:

  • Pat Metheny – amerykański gitarzysta jazzowy, zdobywca 20 nagród Grammy i laureat NEA Jazz Masters Award za całokształt dokonań w dziedzinie muzyki jazzowej. Założyciel zespołu Pat Metheny Group, z którym koncertuje do dzisiaj.
  • Paco de Lucia – zmarły w 2014 roku artysta hiszpańskiego pochodzenia. Specjalizował się w gitarowych aranżacjach, w których jazz umiejętnie splatał się z flamenco.
  • Al di Meola – gitarzysta i perkusista obracający się w gatunkach jazz, funk oraz flamenco. Występował razem z Paco de Lucią. Według magazynu Guitar Player Magazine Al di Meaola kilka razy z rzędu uznany został za najlepszego gitarzystę jazzowego na świecie.
  • Kenny Garret – pochodzący ze Stanów Zjednoczonych (Detroit) saksofonista jazzowy, któremu szczególnie bliska jest stylistyka hard oraz post-bopu. Kilkukrotnie nominowany do Nagrody Grammy.
  • Dave Holland – kompozytor i basista jazzowy uważany za jednego z reprezentantów jazzu awangardowego. Pochodzi z Wielkiej Brytanii. Uhonorowany nagrodą NEA Jazz Masters Award za rok 2017.
  • Toots Thielemans – zmarły w 2016 roku belgijski muzyk jazzowy. Grał na harmonijce i gitarze, komponował własne utwory. Laureat nagrody Jazz Master wręczonej przez National Endowment for the Arts. W 2001 roku został mianowany na barona przez ówczesnego króla Belgów, Alberta II.
  • Diana Krall – wokalistka i pianistka jazzowa pochodząca z Kanady. Sławę przyniósł jej nominowany do Grammy, solowy krążek „All for You”. Jej kolejna płyta „When I Look in Your Eyes” sprzedała się w budzącym uznanie nakładzie miliona sztuk, co w przypadku muzyki jazzowej jest ewenementem w skali światowej.
  • Dawid Sanborn – pochodzący ze Stanów Zjednoczonych saksofonista altowy, w swoich aranżacjach łączący jazz i pop. Występował z wieloma uznanymi muzykami, wśród których z dumą wymienić można Erika Claptona, Stevie’go Wondera czy zespół The Rolling Stones.
  • Ron Carter – pochodzący z Ameryki kompozytor i kontrabasista jazzowy. Z zawodu pedagog muzyczny. Uznawany jest za jednego z najwybitniejszych kontrabasistów naszych czasów. Wszystko ze względu na jego niezwykle dopracowaną technikę gry. Uhonorowany Austriackim Krzyżem Honorowym Nauki i Sztuki I klasy oraz francuskim tytułem Komandora Orderu Sztuki i Literatury.
  • Lizz Wright – pochodząca ze Stanów Zjednoczonych piosenkarka i kompozytorka szczególnie związana z jazzem, gospel i bluesem. Wydała kilka płyt, z których krążek zatytułowany „Dreaming Wide Awake” dotarł do pierwszego miejsca Billboard Top Contemporary Jazz.
  • Patricia Barber – pochodząca z Chicago wokalistka i pianistka jazzowa. Z wykształcenia psycholog. Wydała około trzynastu płyt, za które zgarnęła szereg uznanych branżowych nagród, a magazyn Down Beat uznał ją za „najbardziej utalentowaną wokalistkę młodego pokolenia”. Związana ze The Green Mill Club – słynnym chicagowskim klubem jazzowym.

Obiecujący artyści młodego pokolenia

Poza wymienionymi wyżej gwiazdami światowego formatu nad Odrą zagrali także obiecujący przedstawiciele młodego pokolenia jazzmanów z całego świata. Mowa tu o następujących zespołach i solistach:

  • The Bad Plus – pochodzący z Minneapolis, młody zespół jazzowy obejmujący swoim składem pianistę Orrina Evansa, basistę Reid Andersona i perkusistę Dave Kinga. W swoich aranżacjach łączą tradycyjny jazz z dźwiękami awangardy. Nie boją się także sięgać po mocniejsze brzmienia utożsamiane z grunge’m i metalem.
  • Jason Moran – urodzony w roku 1975 amerykański pianista, kompozytor jazzowy i nauczyciel. Powołany do roli doradcy artystycznego do spraw jazzu w Kennedy Center w Waszyngtonie. Uhonorowany wartym pół miliona dolarów stypendium MacArthura, w niektórych kręgach nazywanym także grantem geniuszy.
  • Vijar Iyer – uznany za jednego z najbardziej cenionych młodych muzyków jazzowych. Gra na fortepianie, który opanował samodzielnie w wieku 18 lat. Wydał wiele albumów – część solo, część wspólnie z założonym przez siebie zespołem Vijay Iyler Trio. Miesięcznik Down Beat uhonorował go tytułem muzyka jazzowego roku za płytę „Historicity”, która ukazała się w roku 2009.
  • Rudresh Mahanthappa –urodzony we Włoszech artysta hinduskiego pochodzenia, który specjalizuje się w grze na saksofonie altowym. Kompozytor, który nie waha się sięgać po rozwiązania awangardowego jazzu. Przez magazyn Down Beat uznany za „największą wschodzącą gwiazdę jazzu” oraz „największą wschodzącą gwiazdę gry na saksofonie altowym” za dokonania w roku 2010.
  • Christian Scott – pochodzący z Nowego Orleanu jazzman, kompozytor i producent muzyczny. Gra na trąbce. Jego muzyka łączy w sobie wpływy nie tylko jazzowe, ale hip-hopowe czy też dźwięki związane z rockiem alternatywnym. Dwukrotny laureat Nagrody Edisona, ma na koncie także dwie nominacje do Grammy.
  • Lionel Lueke – pochodzący z Zachodniej Afryki gitarzysta i wokalista jazzowy. Swoją pierwszą pracę w profesji muzyka dostał przez przypadek – kiedyś sięgnął po pozostawioną przez zespół gitarę w klubie muzycznym i zaczął na niej grać. Usłyszał to menadżer i z miejsca zatrudnił Lionela w swoim klubie. W swoim aranżacjach artysta ochoczo wykorzystuje tradycyjne wpływy muzyki afrykańskiej.

Kontrabas na koncercie jazzowym

Kogo zobaczmy w tym roku? Hostel Trzy Kolory prezentuje najmocniejsze punkty programu 55. edycji Jazzu nad Odrą we Wrocławiu!

Zarezerwuj nocleg w centrum Wrocławia już od 30 zł

Zostań dłużej - płać mniej!ZAREZERWUJ

W 2019 roku czeka nas aż pięć dni wypełnionych muzycznymi doznaniami i niezwykłą atmosferą festiwalu Jazz nad Odrą. Zastanawiasz się, kto wystąpi? Poznaj daty i godziny koncertów największych gwiazd!

Jazzmeia Horn

Artystka o niezwykłym, wyrazistym wokalu, która zachwyci publiczność JnO już 26 kwietnia o 19:00 w Sali teatralnej Impartu. Jazzmeia nominowana jest do Nagrody Grammy, natomiast w 2015 roku została laureatką Thelonious Monk Competition, co przyniosło jej ogromną popularność.

Tribute to Komeda

Andrzej Jagodziński to wielokrotny zdobywca Fryderyków, który zachwyci publiczność festiwalu swoimi aranżacjami utworów Krzysztofa Komedy. Trybut odbędzie się 26 kwietnia o godzinie 21:00 w Sali teatralnej Impartu. Pianiście towarzyszyć będą wokalistki w postaci Grażyny Auguścik i Agnieszki Wilczyńskiej. Nie zabraknie również wybitnych polskich muzyków: Czesława Bartkowskiego, Adama Cegielskiego i Henryka Miśkiewicza.

Keyon Harrold

Trębacz jazzowy amerykańskiego pochodzenia i zdobywca Grammy ożywi Wrocław już 27 kwietnia o godzinie 21:00 w Sali teatralnej Impartu. Artysta w swoich aranżacjach odwołuje się także do funku, afrobeatu i hip-hopu. Występował między innymi z Eminemem i Beyonce.

Andrei Kondakov Trio

Niezwykły rosyjski instrumentalista zabierze wrocławian i przyjezdnych w podróż po wschodnim jazzie. Wraz z utalentowanymi towarzyszami sięgnie do licznych popkulturowych odniesień – nie zabraknie dźwięków inspirowanych muzyką filmową XX wieku! Andrei wystąpi w Sali kameralnej Impartu już 28 kwietnia. Start o 21:00!

Podczas 55. edycji festiwalu wystąpią również: Tubis Trio, Sun Ra Arkestra, Poznań Jazz Philharmonic, Jaskułke Sextet, Kandace Springs, Darek „Oleś” Oleszkiweicz & Los Angeles Jazz Quartet, Marcin Pater Trio, Leszek Możdżer w specjalnym projekcie z Tią Fuller i Larsem Danielssonem, RYMDEN, Kuba Więcek Trio, Jose Torres & Havana Dreams, Algorhythm, Adam Bałdych Quartet, Tia Fuller Quartet, Kuba Stankiewicz, Piotr Wojtasik oraz SKICKI-SKIUK. Będzie gorąco!

Komentarze

Ostatnie komentarze

komentarze